torstai 2. huhtikuuta 2015

Luovuus on myös bisnestä


"Ihmiset kaipaavat ainutlaatuisia elämyksiä - elävällä musiikilla on aina tilausta"

Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtajana minun tehtävänä on kehittää yhdistyksemme toimintaa sekä pitää yllä kokonaiskoordinaatiota Popmuusikoiden "konsernissa". Yhdistyksemme rinnalla toimii kaksi osakeyhtiötä sekä Ilosaarirockin voitoilla perustettu stipendirahasto. Yleishyödyllisen toiminnan rinnalla suurin työsarkamme on liiketoimintana toteuttamamme Ilosaarirock-festivaali. Toimintamme on siis varsin laajaa ja ennen kaikkea monipuolista.

Vastaan Popmuusikoissa vuosittaisen talousarvion laatimisesta ja seurannasta, yhdistyksen tulorahoituksesta ja avustuspohjaisesta hanketoiminnasta. Toimin myös yhdistyksen henkilökunnan esimiehenä. Elävän musiikin järjestössä riittää käytännön tekemistä enemmän kuin tarpeeksi viikon jokaiselle päivälle.

Yhdistyksellämme on monta tehtävää aina yleishyödyllisestä musiikkialan edistämisestä tapahtumien järjestämiseen. Meidän tavoitteemme on nostaa Pohjois-Karjalan musiikkialan taiteellista tasoa ja edistää kokonaisvaltaisesti maakunnan musiikkialan elinvoimaisuutta. Ilosaarirock on suurin ponnistuksemme, jota teemme elinkeinotoimintana. Ilosaarirockin tuotanto sekä kehittäminen vie noin 75 prosenttia vuosittaisesta työajasta.

Oma erityisosaamiseni liittyy sekä luovaan alaan että tapahtumatuottamiseen. Osaan kytkeä luovasti uusia ja ehkäpä vähän erilaisiakin asioita toisiinsa sekä hahmottaa hyvin kokonaisuuksia. Kulttuurialan toimijana olen vuosien saatossa toiminut useissa eri verkostoissa ja kokemusta on hyvin monenlaisen uuden toiminnan, liiketoiminnan tai tapahtuman kehittämisestä. Tästä osaamisesta on tainnut joku palkintokin napsahtaa.

Festaribisnes on globaalia ja ennen kaikkea meille Euroopan laajuista. Vaikka Ilosaarirock on paikallinen tapahtuma, me kilpailemme kansainvälisistä artistien saatavuudesta Euroopan markkinoilla. Kaiken kaikkiaan kilpailu on koventunut todella paljon ja uusia tapahtumia sekä tuottajia on tullut alalle valtavasti lisää.

Uskon vahvasti Ilosaarirockin vetovoimaan. Elävällä musiikilla on aina tilausta. Ihmiset kaipaavat ainutlaatuisia elämyksiä, hakevat yhteisöllisiä kokemuksia ja haluavat jatkossakin tavata toisiaan elävän musiikin parissa. Siinä mielessä en näe mitään syytä olla huolestunut festivaalien tulevaisuudesta edes kilpailun kovetessa. Musiikin kuuntelu ja käyttäminen kasvaa vuosivuodelta. Myös yrityksissä.

Kilpailulla on myös hyvät puolensa. Kilpailun myötä asiakkaat saavat entistä parempia palveluita, uusia elämyksiä ja hintatasokin pysyy kohdallaan. Asiakkailla on myös enemmän vaihtoehtoja valita tapahtumat, joihin haluavat mennä.

Tulevaisuudessa näkisin hyväksi jos alan osaajat järjestäytyisivät, kehittäisivät omaa palvelutuotettaan ja tarjoaisivat erilaisille tapahtumille, yrityksille ja yhteisöille osaamistaan. Näin saataisiin rakennettua myös uutta työtä Joensuun seudulle. Erilaiset verkostot ja palveluiden ketjuttaminen olisi järkevää. Tiivistetään tapahtumasektorin yhteistyötä ja näytetään paremmin mitä osataan.

Ilosaarirockin toiminnan arvoissa näkyy vahvasti paikallisuus, tasavertaisuus, vapaaehtoisuus sekä kestävä kehitys. Meillä on myös aina pilke silmäkulmassa.  Edellytämme Ilosaarirockin kumppaneiltammekin sitoutumista meidän arvoihimme. Kumppanuudessa pitää kuitenkin aina olla myös käytännön näkökulma. Me otamme usein kumppanimme mukaan suunnittelemaan erilaisia yhteistyötoimia, kampanjoita tai projekteja. Yhdessä menestymme paremmin.

Julkaistu Business Joensuu verkkosivuila: http://www.businessjoensuu.fi/